tisdag 21 april 2009

Nya skor, ny teknik = roligare träning

Inne på min sjunde vecka av regelbunden träning. Basen har sen start varit tre morgonpass på gymmet måndagar, onsdagar och fredagar samt spinning på måndagar och onsdagar. Har fått justera det några gånger på grund av helgdagar men på det hela taget är det bara ett spinningpass som fallit bort hittills. Det har även blivit en tre, fyra boxpass med Pelle på torsdagar och dom senaste tre veckorna har jag börjat köra löpträning nån dag i veckan.

Har alltid varit helt övertygad om att löpning är ungefär lika roligt som att hugga sig själv i låret med en gaffel och baserat på hur kul det varit dom gånger jag använt löpbandet som uppvärmning på gymmet vetti fan om jag inte har hållt gaffelhuggande som roligare. I alla fall i teorin, jag har inte provat på det.

Så, vad är det som kan göra tråkiga saker roligare? Ny teknik!

Idag var jag på Intersport och införskaffade Nike + iPod Sport kit som består av en liten sändare som man placerar i skon samt en lite mottagare som man kopplar in i sin iPod. Mottagaren ger sen feedback på distans, hastighet och kaloriförbränning under och efter pass och datan den samlar kan man sen synka upp till nikeplus.com och få statistik, sätta upp personliga mål med mera. Tydligen så ska man också få uppmuntrande gratualationer upplästa av diverse sportkändisar som exempelvis Lance Armstrong när man sätter personliga rekord :-)

Resultatet av första löprundan blev att jag fick veta att min runda runt Trossö som jag nu sprungit tre gånger är strax under 6 kilometer, tar mig 32 minuter och jag förbränner cirka 500 kalorier. Om jag bara kan få ordning på gadgeten så att det inte ser ut som skit så ska den visa mina fem senaste pass. Kommer väl ta några veckor innan det finns fem pass att visa men den som lever får se!

Får försöka springa nån sträcka med känd distans sen så jag kan se hur väl det hela stämmer och kalibrera in den om det inte gör det ordentligt. Får väl låna nån av Patrics noggrant utmätta rundor och testa med :-)

1 kommentar:

Patric sa...

Fasen vad kul att du kommit igång! Samma i mitt fall. Dvs hade det inte varit för tekniken hade det sugit fetemycket.