tisdag 3 februari 2009

Spotifierad

Genom Patrics försorg blev jag igår "spotifierad" och har till slut fått chansen att testa det här som den gode P-O anser vara det nya svarta. Även om jag inte helt vill räkna ut svart av mer traditionellt slag så kan jag se fördelarna och möjligheterna med hela konceptet.

Men. Och det är ett rejält rackarns men, dock inte ett men unikt för Spotify utan ett men som uppstår även hemma när iTunes eller Winamp petas igång. Med tillgång till en massa musik följer "vad fan ska jag lyssna på"-koman. Jag kan inte för mitt liv komma på vad tusan jag ska lyssna på! Allt som oftast slutar det i alla fall hemma med att nått tryggt kort som t.ex. In Flames börjar ljuda ur högtalarna och att allt det där jag tänkt lyssna på nån gång blir liggandes till en annan gång.

Tog en fyra-fem minuter innan jag ens kom på nått att mata in i sökfältet då jag till slut sökte på Pat Benatar som jag laddat ner ett par plattor med hemma men inte kommit för mig att ta med till jobbet. Fanns en massa och Spotify kunde äntligen börja jobba. Guitar Hero är anledningen till att jag snöat in på hennes musik för övrigt, GH:3 med Hit Me With Your Best Shot och GH:WT med Heartbreaker.

Efter den sökningen sjönk förtroendet för Spotify en del när mina följande 4 sökningar på sin höjd resulterade i träffar på diverse samlingsskivor dör dom artister jag sökte på, bl.a. Iced Earth. Lite senare kom jag på ytterligare en artist jag laddat ner en del av men inte lyssnat på än och lyckades jag hitta ett lass skivor med Buckcherry och därmed var måndagens musikskörd räddad då dom plattorna räckte resten av dagen.

Spotify är ett trevligt koncept och jag håller det inte för omöjligt att jag går över till betalvarianten om jag kan lyckas komma in i söktänket. Men som sagt, mycket musik är inte alltid bra, det kan bara göra det helt jäkla omöjligt att hitta nått att lyssna på!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det kan väl inte ha undgått någon med lite teknik och musikintresse att skivbolagen helst vill hålla kvar vid det gamla och för att tillmötesgå det har Spotify rensat ut en hel del tydligen.

Bl.a., och nu klipper jag från en annan blogg;
"Bland de artister som försvunnit helt eller delvis finns just nu Led Zeppelin, Frank Zappa, Pink Floyd, Sabaton, AC/DC, Metallica, Tool, Stone Temple Pilots, Steely Dan, Rascal Flatts och Average White Band samt en hel del svensk punk."

Att Metallica är med här förvånar inte mig, girigare band finns väl inte.

Eftersom min jobbdator är ljudlös så använder jag för tillfället inte Spotify så jag vet inte om mina favvisar försvunnit, men det är lite synd att en bra tjänst amputerats så där.

Men det tog mig ett tag att hitta hur jag hittade för mig nya artister via mina gamla favoriter.

Saknar Spotify! :-)

Anonym sa...

Lite suspekt men låtar med t ex Pennywise, Lagwagon m fl som jag har kvar i mina spellistor och kan spela kan inte hittas om jag söker dem på nytt.

Tyvärr kommer nog P-O, eller snarare skivbolagen, få rätt. Synd när några äntligen lyckats!