fredag 6 februari 2009

Covers

Covers. Oftast är ren skymf mot orginalet. Nån technoakt våldför sig på nån gammal klassiker, något som mr. Nifty har erfarenhet av. Nån sockersöt idolfjolle framför en klassisk låt på ett sätt där allt som var bra med den helt försvunnit, oftast genom att göra det så tamt att Loggins mat verkar kryddstark och det säger en hel del!!

Rent generellt är metal/hårdrocksband jäkligt bra på att göra covers. Dom gör det till en egen grej och har med det som kanske ett bonusspår på sina plattor. Inte som fallet brukar vara med pojkband och idoldeltagare som spelar in en vedervärdig version för att tjäna lätta penga på en singel som köps i drivor av kids och spelas var och varannan minut på nån av landets förträffliga reklmaradiostationer.

En som kan det här med att göra bra cover är Peter Tägtgren, a.k.a. Pain. Nu senast på Cynic Paradise. Härom dagen insåg jag att Here is the News är en cover. När jag letade upp texten till den såg jag att den ursprungligen gjordes av ELO, Electric Light Orchestra, på deras platta Time från 1981. Peter har bevarat känslan i orginalet och gjort sin egen grej av den, inte förvanskat och förstört allt som var bra med den.

Tidigare har han gjort covers på Beatles gamla slagdänga Eleanor Rigby på plattan Nothing Remains the Same , Björks Play Dead på Psalms of Extinction samt Depeche Modes Behind the Wheel, även den på Psalms of Extinction. I fallet Behind the Wheel var det ju då svårt att det kunde bli annat än en förbättring i och för sig, allt som livar upp en gammal seg låt med Depeche är ju en frälsning till världen ;-)

Finns inga riktiga videos till nån av Pains covers men låtarna ligger på youtube ändå så fredagen till ära bjuder jag på cover vs. orginal av just Here is the News. Nu ska bara arbetsdagen ta slut så fredagen kan börja på riktigt. Mer helg åt folket!







Eftersom jag tänkte passa på och slå personligt rekord i embeddade youtube-klipp skickar jag med övriga nämnda covers, dock utan orginal :-)







3 kommentarer:

Unknown sa...

Trots en del lyssnande på Pain så hade de flesta låtarna här missats av mig utom Play Dead.

MEst retar jag mig lite på att jag missat att Behind the wheel på senaste plattan var just Depeches gamla dänga.

Får helt enkelt bli en Pain-fredag, vilket iofs inte är helt långt från sanningen ändå! Mer helg till folket! ;-)

Unknown sa...

Men Pain släpper inte samma låt om o om igen iaf. Tror att han växt ifrån att leka viking med.

Coming up, coming up!

Anonym sa...

Alla covers av dM är inte bra. In Flames version av Everything Counts kan vara det sämsta jag hört i coverväg. Tom sämre än Eilert Pilarm när han gör Elvis!