tisdag 28 oktober 2008

Observationer från Dallas #2 - Guns R Us

Mina erfarenheter av vapen är tämligen begränsade till leksaksvarianter, nått luftgevär samt Kulsprutepistol m/45 som jag använde under min otroligt avancerade militärtjänstgöring. Mer än vissa, mindre än andra men kanske ändå någon form av normal vapenerfarenhet i Sverige om man bortser från jägare, brottslingar, poliser och annat där vapen mer ingår. Mitt besök i Dallas gav mig några insikter i USAs "lite" liberalare syn på vapen.

Började med att min kollega, Daqa, från "first line support" i Montreal berättade att han tyckte det kändes lite obehagligt just i Dallas eftersom alla bär vapen där.

Det som jag reagerade mest på var när vi skulle in en sväng på Toys R Us för att Daqa skulle kolla på en present till sin son. Vid ingången satt en stor gul varningsskylt som tydligt upplyste oss om att "Weapons are prohibited within these premises". Tryggt att veta, om du blir jagad av nån med vapen i Dallas så fly in i närmsta Toys R Us!

Ett annat exempel på skyltar som inte förekommer i Sverige var på flygplatsen på vägen hem när jag skulle genom säkerhetskontrollen. Då upplystes jag om att mina eventuella vapen var tvungna att checkas in samt att dom skulle vara oladdade. Skyltar som rör vapen på flygplatser brukar enligt mina tidigare erfarenheter mest röra förbud!

Vapenavdelningen i den stora sportbutiken jag var inne i var också lite skum att uppleva. En rejäl avdelning med gevär, pilbågar och armborst, större än dom flesta övriga avdelningar i affären.

En person som mina fördomar kickade in på och som jag är helt övertygad om att han försvarar allt vad dessa liberala vapenlagar innebär var nattvakten på T-Mobile. Kändes som att han nog skulle kunna tänkas skjuta nån som försökte ta hans rätt att bära vapen ifrån honom och hävda självförsvar efteråt...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Som du säger lever man ju med bilden att det är fördomar man har. Dock säger ju ditt inlägg motsatsen. Mycket bra har kommit ur landet i väst men jag skulle aldrig i mitt liv flytta dit.

Unknown sa...

Det skulle jag kunna. Kanske inte till Dallas, men lätt till San Francisco-området eller till New York! Har man en gång varit i New York kommer man alltid att längta tillbaks. Kanske inte för alltid men för en begränsad tid.

Anonym sa...

Är inte San Fransisco väldigt mycket gay?

Unknown sa...

Inte mer än New York, Amsterdam eller Stockholm. :-)

Tobbe sa...

Var det inte i SF som du och Fredde sprang in på ett gay-hak P-O? ;-)